Handleiding WhatsApp

Hieronder wordt uitgelegd hoe je mensen kunt melden en blokkeren, je chatgeschiedenis bewaart, contact opneemt met WhatsApp en hoe je je privacy-instellingen wijzigt van WhatsApp. Ook lees je hier extra informatie voor ouders.

Persoon melden en blokkeren

Op een iPhone kun je een contact op twee manieren blokkeren:

  1. Gebruik de knop ‘’Blokkeer’’ die wordt weergegeven wanneer je een bericht ontvangt van iemand die niet in je adresboek voorkomt.

  2. Of ga naar WhatsApp > Instellingen > Account > Privacy > Geblokkeerd, tik dan op de ‘’Voeg toe’’ knop om contacten aan je ‘’Geblokkeerd’’ lijst toe te voegen vanuit je adresboek.

Om een contact te blokkeren op je Android-telefoon:

  1. Open WhatsApp en ga naar het chat scherm van de persoon die je wil blokkeren.

  2. Tik op de menuknop via het icoontje met drie puntjes > Meer > Blokkeren.

  3. Er opent een scherm waar je het blokkeren kunt bevestigen. Klik op ‘Blokkeren’ als je iemand wil blokkeren. Als je daarnaast ook nog een melding wil maken, klik je op ‘Melden en blokkeren’.

  4. Je kunt ook iemand rapporteren via de menuknop > Meer > Rapporteren. Er wordt dan om een bevestiging gevraagd.

Mocht je een ander type telefoon hebben, kijk dan hier hoe je personen kunt blokkeren.

Groep rapporteren

Je kunt op Whatsapp ook groepen rapporteren. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer er naaktbeelden ongewenst in groepen worden verspreid. Hoe meer mensen de groep rapporteren, hoe groter de kans is dat Whatsapp de groep verwijderd. Een groep rapporteren doe je zo:

  1. Open de chat die je wil rapporteren.

  2. Klik op de menuknop of op de groepsnaam.

  3. Klik op ‘groepsinformatie’.

  4. Scroll nu naar beneden en klik onderaan ‘Groep rapporteren’.

Contact opnemen met Whatsapp

Je kunt ook direct contact opnemen met Whatsapp. Dit geeft je de mogelijkheid om uitleg te geven over je situatie en om screenshots ervan toe te voegen.

Op Android: Ga naar WhatsApp > tik op de menuknop > Instellingen > Help > Contact opnemen.

Op iPhone: Ga naar WhatsApp > Instellingen > Help > Neem contact op.

Op Windows Phone: Ga naar WhatsApp > menu > instellingen > info > ondersteuning.

Er opent nu een scherm waarin jij de situatie kunt uitleggen. Voeg de screenshots toe waaruit blijkt dat jij wordt lastiggevallen of dat de richtlijnen van Whatsapp worden overtreden.

Wat gebeurt er als je iemand blokkeert?

Hieronder lees je in detail wat er gebeurt wanneer je iemand blokkeert.

  • WhatsApp-chats die worden verstuurd door een geblokkeerd contact verschijnen niet op je telefoon en zullen nooit bij jou worden afgeleverd.

  • Je "Laatst gezien" en "Online" informatie is niet langer zichtbaar, status updates zullen niet zichtbaar zijn en je profielfoto is niet langer zichtbaar voor contacten die je hebt geblokkeerd.

  • Je kunt geen chats versturen naar een geblokkeerd contact, totdat je het contact deblokkeert.

Chatgeschiedenis bewaren

Dagelijks wordt automatisch een reservekopie gemaakt van je WhatsApp-berichten en opgeslagen in het geheugen van je telefoon. Als je WhatsApp van je telefoon verwijdert en geen berichten wilt verliezen, zorg je ervoor dat je handmatig een reservekopie maakt van je chats voordat je de app verwijdert:

  1. Ga naar WhatsApp > Instellingen > Chat.

  2. Tik op “Back-up conversaties” of Reservekopie > “Maak nu een reservekopie”.

Om een kopie van de geschiedenis van een chat of een groep te exporteren, kun je de “Exporteer chat” functie gebruiken:

  1. Swipe een conversatie of groep naar rechts.

  2. Selecteer “Exporteer chat”.

  3. Kies of je Media wil toevoegen of niet.

Er zal een e-mail worden samengesteld met je chatgeschiedenis bijgevoegd als tekstdocument.

Indien je ervoor kiest om media toe te voegen, zal de meest recente versie van je media worden bijgevoegd in je email. Bovenstaande procedure kan per type telefoon een beetje anders eruit zien.

Privacy-instellingen

  1. Open WhatsApp op de telefoon.

  2. Tik op de menuknop via het icoontje met drie puntjes > Instellingen.

  3. Klik nu op ‘Account’.

  4. Klik op ‘Privacy’.

  5. Hier kun je instellen wie jouw profielfoto, informatie, status en ‘laatst gezien’ kan bekijken. Je kunt ook instellen of je leesbewijzen wil inschakelen. Wanneer je leesbewijzen uitschakelt, kunnen mensen niet zien of jij hun bericht gelezen hebt of niet.

    Ook kun je hier bepalen wie jou aan whatsappgroepen kan toevoegen. Onder groepen kun je dan kiezen voor 'iedereen', 'mijn contacten' of 'mijn contacten, behalve..'.

Eenmalige weergave

Whatsapp heeft een nieuwe functie voor het versturen van foto’s en filmpjes. Dit betekent dat je een filmpje of foto kunt sturen die eenmalig bekeken kan worden door de ontvanger. Wanneer de ontvanger er op tikt, dan pas kan de ontvanger de foto bekijken. Nadat het bekeken is, is het niet nogmaals te bekijken. Er komt in plaats daarvan te staan dat het al bekeken is. De foto’s en video’s worden niet opgeslagen in de fotogalerij van de telefoon.

Let op: de ontvanger kan wel screenshots maken van de foto’s en video’s en daar krijg je geen melding van.

De berichten worden standaard versleuteld, zodat WhatsApp de inhoud niet kan zien. Als de ontvanger een ontvangen bericht rapporteert, wordt het echter wél beschikbaar gesteld aan WhatsApp.

Hoe verstuur je een ‘eenmalige weergave’:

  1. Open WhatsApp en ga naar een gesprek;

  2. Open een foto of maak er een met de WhatsApp-camera;

  3. Kies rechts van het tekstvak onder in beeld voor het icoontje met een '1' erin;

  4. Verstuur de foto.

Extra informatie voor ouders

Om ervoor te zorgen dat je kinderen veiliger kunnen whatsappen, kun je ouderlijk toezicht toepassen in de app. Whatsapp biedt bijvoorbeeld een functie aan zodat anderen jouw kind niet zomaar kunnen toevoegen aan een whatsappgroep. Je blokkeert dan de mensen waarvan je niet wil dat ze jouw kind toevoegen. Met deze functie kunnen vervolgens alleen de mensen die de contactinformatie van je kind hebben jouw kind toevoegen aan een groep.

Om deze functie in te stellen:

  1. Open Whatsapp en ga naar instellingen.

  2. Ga naar account → privacy → blokkeren.

  3. Op deze pagina kun je nummers/namen toevoegen of juist mensen die jij wil blokkeren. Klik op blokkeren.

Als de persoon is toegevoegd aan de geblokkeerde lijst, dan kan deze persoon jouw kind niet meer toevoegen aan een whatsappgroep.

Verwijderen van openbare informatie:
Om je kind beter te beschermen online, kun je instellen wat anderen voor persoonlijke informatie van je kind op Whatsapp kunnen zien. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat niemand, alleen "mijn contacten" of "iedereen" de profielfoto van je kind kan zien.

Om persoonlijke informatie te beheren:

  1. Open Whatsapp en ga naar instellingen.

  2. Druk op het account en dan privacy.

Binnen “privacy” kun je vier verschillende niveaus van openbare informatie beheren:

  • Laatst gezien: dit laat zien wanneer je kind voor het laatst online is geweest.

  • Profielfoto: dit is de foto die zichtbaar is op het Whatsapp profiel van jouw kind.

  • Status: deze tekst laat zien wat jouw kind aan het doen is op dat moment.

  • Over: dit is de aanpasbare informatie dat zichtbaar is op het profiel van jouw kind.

Voor "laatst gezien", profielfoto en "status" kun je instellen dat niemand, alleen "mijn contacten" of iedereen dit kan zien. Bij "over" kun je ervoor kiezen dat alleen "mijn contacten" dit kunnen zien.

Uitzetten live locatie:
Met deze functie kun je je live locatie delen met anderen. Dit kan natuurlijk handig zijn, maar brengt ook risico’s met zich mee. Veel ouders weten niet dat deze functie bestaat of dat deze aan staat. Je kunt deze functie als volgt uitzetten:

  1. Open Whatsapp en ga naar instellingen.

  2. Druk op account → privacy → live locatie.

  3. Op deze pagina kun je kiezen om het uit te zetten of met met niemand delen. Je kunt er ook voor kiezen om het met geselecteerde contacten te delen. Dan kies je voor "delen met contacten".

Vond je deze pagina behulpzaam?

Chat gratis en anoniem met ons.

We zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 07.00 uur tot 23.00 uur, op zondag van 11.00 uur tot 19.00 uur.

Je kunt ons ook bellen op 020 – 261 52 75.