Handleiding Snapchat

Hieronder wordt uitgelegd hoe je je privacy-instellingen wijzigt, iemand blokkeert, een melding kunt maken, wat je kunt doen als je Snapchataccount is gehackt, en hoe je een account (tijdelijk) verwijderd op Snapchat. De nieuwe chatbot van Snapchat 'Mijn AI' wordt besproken. Ook vind je hier extra informatie voor ouders.

Privacy-instellingen aanpassen

In de privacy-instellingen van Snapchat kun je instellen dat bijvoorbeeld alleen bekenden van jou contact met je kunnen opnemen of jouw Verhaal kunnen bekijken. Dit stel je zo in:

  1. Open Snapchat en druk op het Snapchaticoontje bovenaan het scherm.

  2. Druk vervolgens op het tandwieltje rechtsboven het scherm.

  3. Als je op het kopje “Contact met mij opnemen” drukt kun je bepalen wie met jou op Snapchat contact op kunnen nemen. Je kunt kiezen uit iedereen, je vrienden, of alleen een paar vrienden.

  4. Onder het kopje “Mijn Verhaal Bekijken” kun je bepalen wie jouw verhaal op Snapchat mag bekijken. Ook hier kun je kiezen uit iedereen, je vrienden of aangepast.

Iemand blokkeren

Als iemand jou lastigvalt op Snapchat, kun je deze persoon blokkeren. Dit doe je door naar de instellingen te gaan, op dezelfde manier als hierboven. Doe dan het volgende:

  1. Druk op het kopje “Mijn vrienden” en klik op de naam van degene die je wilt blokkeren.

  2. Vervolgens krijg je de vraag of de naam van deze vriend wilt bewerken, of je de vriend wilt verwijderen of wilt blokkeren. Druk op blokkeren. Je kunt nu geen berichten meer ontvangen van deze persoon.

Een melding maken via de app

Wanneer jij wordt lastiggevallen via Snapchat kun je hier een melding van maken via de app. Je kunt een melding maken van een profiel, maar ook van een Snap of een Verhaal. Om dit te doen, ga je naar het profiel/de snap/het verhaal dat je wil rapporteren. Houdt dit ingedrukt of klik op de icoon. Klik vervolgens op ‘Melden’ of ‘Report’. Je kunt nu uitleg geven waarom je diegene wil melden. Leg duidelijk de situatie uit. Geef het ook aan wanneer jij minderjarig bent.

Een melding maken

Je kunt ook een melding maken via het Snapchat Veiligheidscentrum. Dit doe je zo:

  1. Ga naar https://support.snapchat.com/nl-NL/i-need-help?start. Druk vervolgens op de knop “Een veiligheidsprobleem melden”:

  1. Je krijgt nu acht opties om te rapporteren.

Hieronder leggen we uit wat je met elke optie kunt doen. Let op: Snapchat kan op dit moment alleen vragen in het Engels beantwoorden. Zorg er dus voor dat als je iets typt in je melding, dat dit in het Engels is. Als dit moeilijk voor jou is, vraag dan iemand om hulp of gebruik een vertaalprogramma.

  1. Mijn Snapchataccount.
    Kies voor deze optie als iemand een nepaccount van jou aangemaakt heeft. Om een nepaccount te rapporteren kies je vervolgens de optie “Een ander Snapchat account doet alsof ze mij zijn”. Kies voor de optie ‘’Ja’’. Vul vervolgens de rest van het formulier in en leg uit wat er is gebeurd. Dit in het Engels. Je kunt ook voor deze optie kiezen wanneer je denkt dat je account gehackt is. Hier lees je meer over wat je kunt doen als je Snapchataccount is gehackt.

  2. Een Verhaal.
    Kies voor deze optie om een naaktafbeelding, bedreiging of pesterijen in een verhaal (Story) te rapporteren. Om het profiel te rapporteren druk je op “Ja” bij de vraag “Kunnen we op een andere manier helpen?” en vul je de rest van de gegevens in. Dit moet in het Engels. Je kunt een Verhaal ook rapporteren in de app, door de Snap ingedrukt te houden, en te klikken op ‘Snap rapporteren’. Volg dan de instructies.

  3. Snapkaart.
    Kies voor deze optie als je een Snap op Snap Map wilt rapporteren. Je krijgt dan eerst instructies over hoe je deze Snap vanuit de app kunt rapporteren. Als je daarna nog steeds last hebt van deze content, kun je klikken op ‘Ja’ bij de vraag ‘Heb je nog ergens anders hulp bij nodig?’. Je kunt nu het formulier invullen.

  4. Context Cards.
    Kies voor deze optie als je iets wilt rapporteren van Context Cards.

  5. Het Snapchataccount van iemand anders.
    Kies voor deze optie als iemand je een naaktafbeelding heeft gestuurd of een ander vervelend bericht. Eerst krijg je informatie over hoe je een persoon kunt blokkeren of rapporteren. Om het profiel via de website te kunnen rapporteren druk je op “Ja” bij de vraag “Kunnen we op een andere manier helpen?” Kies voor de opties die van toepassing zijn. Vul vervolgens de rest van het formulier in en leg uit wat er is gebeurd. Dit moet in het Engels.

  6. Een Verhaal van een andere Snapchatter.
    Kies voor deze optie als je een Snap van een andere Snapchatter rapporteren. Om het profiel te rapporteren druk je op “Ja” bij de vraag “Kunnen we op een andere manier helpen?” en vul je de rest van de gegevens in. Dit moet in het Engels. Je kunt een Verhaal ook rapporteren in de app door de Snap ingedrukt te houden en te klikken op ‘Snap rapporteren’. Volg dan de instructies.

  7. Verkennen.
    Kies voor deze optie als je Snapchat ergens feedback over wil geven.

  8. Lenzen.
    Kies voor deze optie als je een ongepaste lens wilt rapporteren.

Account tijdelijk verwijderen

Hier kun je vinden hoe je je account tijdelijk kunt verwijderen. Na het uitvoeren van alle stappen wordt je account eerst dertig dagen gedeactiveerd. Terwijl je account gedeactiveerd is, kunnen je vrienden geen contact meer met je opnemen of met je communiceren op Snapchat.

Na dertig dagen wordt je account definitief verwijderd. Dit houdt in dat je account, accountinstellingen, vrienden, Snaps, Chats, Verhalen, apparaatgegevens en locatiegegevens uit onze database worden verwijderd.

Chatbot 'Mijn AI'

De chatbot Mijn AI is een samenwerking tussen ChatGPT en Snapchat. Deze functie is beschikbaar voor alle gebruikers van Snapchat. Gebruikers zien Mijn AI als contact vanzelf voorbijkomen, met de vraag of jij Mijn AI wil toevoegen. Als je dat doet, kun je ermee chatten. Je kunt allerlei vragen stellen en dan krijg je antwoord van Mijn AI. Of het reageert op opmerkingen van jou. Als je geen berichten naar Mijn AI stuurt, kun je geen bericht ontvangen. Jij moet het gesprek starten. De chatbot is zo ingesteld dat het reageert alsof het een vriend(-in) van je is.

Door de antwoorden die Mijn AI geeft, lijkt het dus net alsof het een echt iemand is maar het is een computer. Het is goed om je te beseffen dat de chatbot anders denkt dan een echt persoon. Het is belangrijk om geen privé-informatie te delen met Mijn AI. Als je ergens mee zit, kun je dit beter bespreken met echte mensen. De chatbot heeft geen gevoel en kan ook verkeerde antwoorden of adviezen geven.

Op dit moment kunnen alleen de Snapchatgebruikers met een betaald account Mijn AI verwijderen. Je kunt wel uitschakelen dat Mijn AI toegang heeft tot je contacten. Ook kunnen alle gebruikers de chatgeschiedenis van Mijn AI wissen. Volg hiervoor de volgende stappen:

  1. Klik op de icoon van je profiel en klik op instellingen.

  2. Ga naar het kopje ‘Privacybediening’.

  3. Klik op ‘Gegevens wissen’.

  4. Klik op ‘Mijn AI Chatvragen wissen’ en bevestig.

Of ga naar instellingen, scrol omlaag naar ‘Account acties’ en klik op ‘Mijn AI chatvragen wissen’.

Let op: er bestaan ook mensen die met hun Snapchataccount net doen alsof zij de Mijn AI chatbot zijn. Het icoontje van hun profiel en hun gebruikersnaam zijn dan precies hetzelfde als van de chatbot. Ze lijken op Mijn AI maar worden bestuurd door echte mensen. Deze nepaccounts moet je zelf toevoegen en de mensen hierachter kunnen kwade bedoelingen hebben. De echte chatbot hoef je niet zelf toe te voegen omdat het met een software-update automatisch verschijnt bij je chatlijst.

Informatie voor ouders

Snapchat heeft in de app een tool gelanceerd zodat ouders beter toezicht kunnen houden op het gedrag van hun kinderen op Snapchat, namelijk "Family center". Met deze tool kunnen ouders, met goedkeuring van de kinderen, zien met wie zij de afgelopen week contact hebben gehad via Snapchat. Ook kunnen zorgwekkende accounts rechstreeks worden gerapporteerd bij het beveiligingsteam. In de app zijn ook bronnen te vinden om ouders en kinderen te helpen om open gesprekken te voeren over de veiligheid van kinderen online.

Familiecentrum in de Snapchat app openen:
Dit kan via de zoekfunctie op de app. Typ ‘familie’ of ‘ouder’ in de zoekbalk, deze is toegankelijk in elk deel van de app. Of via settings:

  1. Druk op het instellingen icoon op je eigen profiel, om instellingen te openen.

  2. Scroll naar het gedeelte privacy-instellingen.

  3. Druk hier op "familiecentrum".

Nepprofiel rapporteren van je kind:
Als ouder kun je zelf een nepprofiel dat van jouw kind is aangemaakt, rapporteren. Dit kan ook wanneer je zelf geen snapchat hebt. Ga daarvoor naar deze site en klik op “report a safety concern”. Kies vervolgens voor de opties “a snapchataccount” en “impersonation”. Onder het kopje “impersonation” krijg je de mogelijkheid om een account te rapporteren van iemand die zich voordoet als jouw kind.

Vond je deze pagina behulpzaam?

Chat gratis en anoniem met ons.

We zijn bereikbaar van maandag t/m zaterdag van 07.00 uur tot 23.00 uur, op zondag van 11.00 uur tot 19.00 uur.

Je kunt ons ook bellen op 020 – 261 52 75.